Monday, May 5, 2014

Չլսել Բեթհովենի 9-րդ Սիմֆոնիան

Ծուլության կաթվածային այցելություններն առ ոչինչ են դառնում ամեն անգամ այս մարդուն և հատկապես նրա «Օպտիմիզմ» էսսեն ամոթով վերհիշելիս: Տեսնելու համար աչք է պետք: Չուներ: Տեսավ: Լսելու համար ականջ է պետք: Չուներ: Լսեց: Ամեն ինչ ունենք, էլի քիչ է:
 


1924թ.

Նամակ Նյու Յորքի Ֆիլհարմոնիկին



Թանկագի՛ն ընկերներ,


Ես երջանիկ եմ ի վիճակի լինել ձեզ հայտնելու, որ, չնայած կույր և խուլ լինելուս, երեկ երեկոյան փառահեղ ժամ անցկացրի՝ ռադիոյով լսելով Բեթհովենի «Իններորդ Սիմֆոնիայի» ձեր կատարումը: Բոլորովին մտադրություն չունեմ ասելու, որ լսեցի երաժշտությունն այնպես, ինչպես մնացյալ բոլոր մարդիկ են լսում, չգիտեմ էլ՝ կարո՞ղ եմ արդյոք հասկացնել՝ ինչպես ինձ հաջողվեց հաճույք քամել սիմֆոնիայից: Սա ի՛նձ համար էր առաջին հերթին մեծ անակնկալ:


Կույրերի համար նախատեսված ամսագրում շարունակ կարդում էի այն երջանկության մասին, որ ռադիոն է պարգևում չտեսնող մարդկանց ողջ աշխարհով մեկ: Հիանալի էր իմանալ, որ կույրերը հաճույք ստանալու նոր աղբյուր են ձեռք բերել, բայց ես նույնիսկ ամենաչնչին երազանքը չունեի ինչ-որ չափով հաղորդ լինելու նրանց երջանկությանը: Անցած երեկոյան, երբ ընտանիքս լսում էր սիմֆոնիայի ձեր հիանալի մեկնաբանությունը, ինչ-որ մեկն առաջարկեց, որ ես ձեռքս դնեմ ռադիոընդունիչի վրա և տեսնեմ՝ արդյոք հնարավո՞ր է ալիքային տատանումները զգալ: Նա բացեց ռադիոընդունիչի կափարիչը, և ես թեթևակի դիպա դիագրամին:


Անհնար է նկարագրել տպավորություններս, երբ բացահայտեցի, որ զգում եմ, որ ալիքային տատանումներն ինձ հասնում են, որ այդ երաժշտությունից անասելի կրքոտ ռիթմ, բաբախում ու հույզեր են հորդում: Խաչվող ու փոխլրացնող երաժշտական գործիքների տատանումներն ինձ անչափ գրավեցին: Ես նույնիսկ կարողացա զանազանել փողը, հարվածայինների ահագնացող ցասումը, մինչև հոգուդ խորքը սուզվող ալտերն ու ջութակները, որոնք բացառիկ համաձայնությամբ էին երգում, և զգալ, թե ինչպես էր ջութակների ելույթն ուղեկցվում այլ գործիքների խորը տոներով: Երբ մարդկային ձայները, որ ավելի էքստազային էին, դեպի վեր խոյացող կամարով ու բոցանման, դուրս ցատկեցին հարմոնիայի ծովից, ես միանգամից ճանաչեցի դրանք, ու սիրտս համարյա կանգնեց այդ զգացումից:


Կանացի ձայները ողջ հրեշտակային ձայների մարմնացումը կարծես լինեին, որ ընկղմվում էին հարմոնիայի հեղեղի գեղեցիկ և ոգեշնչող տարափի մեջ: Այդ հսկա երգչախումբը հարվածեց մատներիս սուր դադարներով ու դրանց շարունակող երաժշտական հոսքով: Հետո բոլոր գործիքներն ու երգչախումբը պայթեցին միասին, ու այդ ամենը դարձավ աստվածային տատանումների օվկիանոս՝ մարելով դանդաղ, ինչպես քամիներն են մարում, վերջանալով քաղցրահունչ նոտաների ցողանքով:


Իհարկե սա լսել չէր, բայց ես վստահաբար գիտեմ, որ տոներն ու հարմոնիաներն ինձ փոխանցեցին այդ մեծագույն գեղեցկության ու վսեմության բոլոր տրամադրությունները: Ես նաև զգացի (կամ կարծում եմ, որ զգացի) բնության մեղմ ձայները, օրորվող եղեգնի ու քամու սոսափը, ջրի քրքիջը, որ երգվում էին ձեռքիս մեջ: Ես երբևէ այսքան գայթակղված չեմ եղել ուրիշ ինչ-որ ալիքային տատանումներից:


Լսելուս ընթացքում մութն ու մեղեդին, ստվերն ու ձայնը լցվում էին սենյակ: Ես չէի կարողանում չհիշել, որ այսպիսի անհաս գեղեցկություն արարող մեծ կոմպոզիտորն ինձ պես խուլ է եղել: Ես հիանում էի նրա անմար ոգու ուժով, որն ամեն տառապանքի միջից այսպիսի ուրախություն է ստեղծել ուրիշների համար: Եվ նստեցի ես՝ ձեռքովս զգալով փառահեղ սիմֆոնիան, որ ծովի նման ջարդուփշուր եղավ իմ և նրա հոգու լուռ ափերին: 


Հելեն Քելեր

Թարգմ.՝ Արաքս Շահինյանի


Հելեն Քելեր

 Ձախ աչքը աջից ավելի դուրս է եղել, այդ պատճառով էլ մինչև վիրաբուժական միջամտությունը մշտապես աջ կողմից են նկարել:


1962 թվականի իրական փաստերի վրա հիմնված այս ֆանտաստիկ ֆիլմը, որ այս բացառիկ տիկնոջ անհավանական մանկությունն ու ապրելու անխախտ իրավունքի վերականգնումն է նկարագրում և իր ժամանակների բոլոր հնարավոր կինոակադեմիական մրցանակներին է արժանացել, մեկնդմիշտ փոխելու է ձեր պատկերացումները դժվար կյանքի մասին: Ճիշտ ֆիլմեր դիտելուն մի՛շտ ժամանակ կա:


© Araks Shahinyan 2014

No comments:

Post a Comment