Ռեքվիեմներ երբեք չէր լսել, այդ պատճառով
էլ զարմանքից կնճռոտված կզակը քամահրական դուրս ցցվեց, երբ զառամյալ ուղեղը սեփական
մտքերն ականջների մեջ ինչ-որ անծանոթ տղամարդու ձայնով լսելի դարձրեց. «մահն էլ իր դափն ու ծնծղան ունի»... Ամեն ինչ
ինչ-որ բան ունի, տան անհայտության մեջ բարբաջող ռադիոն՝ սովորաբար լռակյաց այդ հաշմանդամը,
ռեքվիեմ ունի հենց հիմա: Հին էր շատ, աջ մասից էլ՝ ձայնն իջեցնելու տեղից, այնպես էր
ճաքել անհավասար անկյունագծով դեպի իրեն հոսանքով սնուցող լարը, կարծես երկրաշարժից
վիրավոր փոքր տեկտոնական խզվածք լիներ: Ռեքվիեմը մահվանն է պարտական իր գոյությամբ,
այդ նույն ռեքվիեմի մուտքն ու նախաբանը հայտարարող հաղորդավարն աշխատանք ունի ռադիոյում,
դեպի դուրս նայող պատշգամբից երևացող գունատ հորիզոնը լիճ ունի՝ իր չափ գունատ ու խանդոտ
ալեկոծ, զարմանալիորեն անհանգիստ կանգնած լճի համար, մոտ 50 կիլոմետր շառավղով տարածվող
անմարդաբնակությունն իրեն ունի, հենց իրեն: Իսկ ինքը միայն մի՛ բան ունի, ու այս մտքերի
դեդուկտիվ ալգորիթմից ականջները սկսեցին սուր ու խուլ դո նոտայով լռեցնել նրա ներքին
ձայնը:
«Պատկերացնու՞մ եք, - քեզ հետ է խոսում, լսի՛ր
- եթե չմեռնեինք, ռեքվիեմ չէր լինի: Չնայած ես հենց նոր իմացա այս ստեղծագործության
գոյության մասին, բայց այն արդեն ինձ միևնույն չէ: Կարծում եք՝ չգիտե՞մ ռեքվիեմն ինչ
է: Ես անգիր կարող եմ երգել ֆոն Դիտտերսդորֆի դո մինորի[1]
ամբողջ սոլո պարտիաները, դեռ մի բան էլ չհամաձայնել նախաբանի սգավոր, ընդունված պատշաճության
մեջ բավականին պարզ այդ ռեպետիցիոն բազմաձայնության հետ այն պարզ պատճառով, որ հեկեկոց
է հիշեցնում: Իսկ մտածե՞լ եք, որ ռեքվիեմը կորստի ամենաթող վայնասուն չէ, գոնե այն
ժամանակներին բնորոշ քրիստոնեական հավաքվածությամբ մյուս աշխարհ ուղևորվելու հրաժեշտի տոն
պիտի լինի առնվազն: Այո՛, չհամաձայնել ու չընդունել նաև «Օվսաննա»-ի կարճ լինելը (ինչ
է՝ փառաբանելը վայրկյանների հարց է, սգալը՝ ժամերի՞), իսկ «Ագնուս Դեի» հատվածն էլ,
մի քանի անբացատրելի, երաժշտական կոնոտացիոն նմանությունների պատճառով համեմատելով
Ռոսինիի «Փոքր հանդիսավոր մեսսայի» որոշ հանճարեղ հատվածների հետ, ընդհանրապես համարել
արժանի մոռացության: Բացարձակ տապալված վերջաբանն էլ կապել Դիտտերսդորֆի, ամենայն հավանականությամբ,
ներքին լսողության խնդիրներին: Ես պաշտում էի այս դո մինորը, այն դեռ լայպցիգյան տարիներին
եկեղեցապատկան երաժշտական դպրոցում ուսանելուս ժամանակ մեր կապելմայստերներից մեկը
թաքուն խցկեց թևիս տակ ու խնդրեց ամենայն մանրամասնությամբ նոտագրել տետրիս մեջ, որովհետև
հաջորդ երեքշաբթի պիտի կատարեր տեղի երկսեռ մանկական երգչախումբը, իսկ սա այն միակ
օրինակն էր, որով ինքը պիտի խմբավարեր: Թե սա ինչ երեխայի երգելիք է՝ առ այսօր չեմ
ուզում հասկանալ: Երևի իմ անկատար կրոնական դաստիարակությունն ու կերածս ծեծերն են,
որ չեն թողնում ընդունեմ:
Ռեքվիեմներ երբեք չէր լսել, այդ պատճառով
էլ զարմանքից կնճռոտված կզակը քամահրական դուրս ցցվեց, երբ զառամյալ ուղեղը սեփական
մտքերն ականջների մեջ ինչ-որ անծանոթ տղամարդու ձայնով լսելի դարձրեց. «մահն էլ իր դափն ու ծնծղան ունի»... Ամեն ինչ
ինչ-որ բան ունի, տան անհայտության մեջ բարբաջող ռադիոն՝ սովորաբար լռակյաց այդ հաշմանդամը,
ռեքվիեմ ունի հենց հիմա: Հին էր շատ, աջ մասից էլ՝ ձայնն իջեցնելու տեղից, այնպես էր
ճաքել անհավասար անկյունագծով դեպի իրեն հոսանքով սնուցող լարը, կարծես երկրաշարժից
վիրավոր փոքր տեկտոնական խզվածք լիներ: Ռեքվիեմը մահվանն է պարտական իր գոյությամբ,
այդ նույն ռեքվիեմի մուտքն ու նախաբանը հայտարարող հաղորդավարն աշխատանք ունի ռադիոյում,
դեպի դուրս նայող պատշգամբից երևացող գունատ հորիզոնը լիճ ունի՝ իր չափ գունատ ու խանդոտ
ալեկոծ, զարմանալիորեն անհանգիստ կանգնած լճի համար, մոտ 50 կիլոմետր շառավղով տարածվող
անմարդաբնակությունն իրեն ունի, հենց իրեն: Իսկ ինքը միայն մի՛ բան ունի, ու այս մտքերի
դեդուկտիվ ալգորիթմից ականջները սկսեցին սուր ու խուլ դո նոտայով լռեցնել նրա ներքին
ձայնը:
«Պատկերացնու՞մ եք, - քեզ հետ է խոսում, լսի՛ր - եթե չմեռնեինք, ռեքվիեմ չէր լինի: Չնայած ես հենց նոր իմացա այս ստեղծագործության գոյության մասին, բայց այն արդեն ինձ միևնույն չէ: Կարծում եք՝ չգիտե՞մ ռեքվիեմն ինչ է: Ես անգիր կարող եմ երգել ֆոն Դիտտերսդորֆի դո մինորի[1] ամբողջ սոլո պարտիաները, դեռ մի բան էլ չհամաձայնել նախաբանի սգավոր, ընդունված պատշաճության մեջ բավականին պարզ այդ ռեպետիցիոն բազմաձայնության հետ այն պարզ պատճառով, որ հեկեկոց է հիշեցնում: Իսկ մտածե՞լ եք, որ ռեքվիեմը կորստի ամենաթող վայնասուն չէ, գոնե այն ժամանակներին բնորոշ քրիստոնեական հավաքվածությամբ մյուս աշխարհ ուղևորվելու հրաժեշտի տոն պիտի լինի առնվազն: Այո՛, չհամաձայնել ու չընդունել նաև «Օվսաննա»-ի կարճ լինելը (ինչ է՝ փառաբանելը վայրկյանների հարց է, սգալը՝ ժամերի՞), իսկ «Ագնուս Դեի» հատվածն էլ, մի քանի անբացատրելի, երաժշտական կոնոտացիոն նմանությունների պատճառով համեմատելով Ռոսինիի «Փոքր հանդիսավոր մեսսայի» որոշ հանճարեղ հատվածների հետ, ընդհանրապես համարել արժանի մոռացության: Բացարձակ տապալված վերջաբանն էլ կապել Դիտտերսդորֆի, ամենայն հավանականությամբ, ներքին լսողության խնդիրներին: Ես պաշտում էի այս դո մինորը, այն դեռ լայպցիգյան տարիներին եկեղեցապատկան երաժշտական դպրոցում ուսանելուս ժամանակ մեր կապելմայստերներից մեկը թաքուն խցկեց թևիս տակ ու խնդրեց ամենայն մանրամասնությամբ նոտագրել տետրիս մեջ, որովհետև հաջորդ երեքշաբթի պիտի կատարեր տեղի երկսեռ մանկական երգչախումբը, իսկ սա այն միակ օրինակն էր, որով ինքը պիտի խմբավարեր: Թե սա ինչ երեխայի երգելիք է՝ առ այսօր չեմ ուզում հասկանալ: Երևի իմ անկատար կրոնական դաստիարակությունն ու կերածս ծեծերն են, որ չեն թողնում ընդունեմ:
Հայդնը (առաջին ջութակ), բարոն Դիտտերսդորֆը (երկրորդ ջութակ), Մոցարտը (ալտ) և Վանհալը (թավջութակ). Վիեննա, կամերային երաժշտության համերգ |
No comments:
Post a Comment