Կիրակնօրյա առավոտյան ժամերգությունից
սենյակներ եկած տաք ու անտեղ խնկաբույրը, որ պատուհանը փակելու իմաստն անտրամաբանական
դարձնող պատուհանափեղկերի լայն անցքերից ներս կգա, կայուն ու միալար սրտխառնոց կառաջացնի
ու կարթնացնի շատերին: Նրանք կատեն իրենց մտքում բացառապես գերեզմանների հիշողություն
արթնացնող այրվող խնկախեժի այդ հոտը, իսկ հատվածված ու անհավատ այս քաղաքի միակ եկեղեցին
էլ հակառակի պես իրենց խեղճուկրակ կացարաններին մոտ կլինի մշտապես: Միջնադարյան եկեղեցաշեն
ճարտարապետության միջակ, երևի սիրողական ինչ-որ փողակեր «հավատացյալի» խնամակալությամբ
էր կառուցված, այդպես էր համենայն դեպս նրանց թվում: Ներքին դիզայնից տեղյակ էին, մտքներով անցել էր մտնել, ճշտել՝ ներսն է՞լ էր նույն այդ
սիրողական խնամակալի մտքի թռիչքը: Այս անգամ չկան աստվածաշնչյան անկարգ ու միմյանց
չշարունակող թեմաներով գոռելիեֆներն ու բառելիեֆները եկեղեցու արտաքին պատերին, որ
դեռ եկեղեցի չմտած արդեն կանխորոշում են տրամադրությունդ: Եթե հանգիստ, հնազանդ, բայց
մտածող հավատացյալ ես, ներսում (ներսդ էլ) տաք կլինի դրանց այնուամենայնիվ ճնշող ներկայությունից:
Եթե այդպիսին չես, նույն այդ գոռելիեֆների ու բառելիեֆների առկայությունը քեզ հիշել
կտա Ումբերտո Էկոյին` իր «Վարդի անունը» գրքով, որ 14-րդ դարի միստիկ սպանության ու
ամբողջ գոթական ճարտարապետությունը սատանայական շնորհք ունեցող ճարտարապետների գործերով
ներկայացված ինքնատիպ շարադրանք է՝ չլսած, չտեսածդ մարդակերպ կերպարներով ու ճաղատ
սատանաներով: Իսկ այս դեպքում չկային մարդուն
ինչքան ստորացնող, այդքան էլ փառաբանող այդ
քանդակները եկեղեցու արտաքին պատերին, չկային ուղղակի:
Ձուլածո, բնության մոտիվներով
ճաղապատ պատուհաններն էլ, որ առավել կհեգնեն անհավատների կարծիքները հավատացյալների
կամավոր «բանտարկվելու» վերաբերյալ, դեպի վեր
սահող հայացքդ կկանգնեցնեն նեղ ու սրասայր գմբեթներին` սլացիկ, ուղղված ճիշտ այնտեղ,
որտեղից իջել են, հակապատկեր սովորաբար կլորավուն կազմվածքով կաթոլիկ բյուրգերներին:
Լյութերական այս շինությունները, որ այդքան սովորական են եվրոպաբնակների աչքին և որոնց
շատ հաճախ կարելի է հանդիպել Ավստրիայի հյուսիսում, տնամերձ եկեղեցիներ են,
որոնց գմբեթներին հարմարեցրած խաչերից միայն
իմ պեսների մտքով կանցնի, որ այնտեղ երբեմն
են աղոթում: Ու այս մեծ աչքի համար դասավորված նատյուրմորդն ամբողջանում է միայն եվրոպական,
պեդանտության հասնող համաչափությամբ հնձած արտերով, որոնց իդեալական շրջան ունեցող
մակերեսով հունձը, հսկա գլաններ սարքած, կանոնավոր ցաքուցրիվ է եղած արտերով մեկ՝ ամռան
ավստրիական խոնավ օդին մի կերպ չորանալու: Համեստ են ու Աստված փառաբանող ճարտարապետական
պերճանքներից զուրկ բողոքականների լյութերական
եկեղեցիները՝ ճգնավորի հացի պես: Այնտեղ Բախ է հնչում:
Թալինի Սուրբ Հոգու միջնադարյան լյութերական եկեղեցին
Իսկ այդ նույն խնկաբույրն առնելու համար կացարանիցդ պիտի դուրս
գաս, որովհետև եվրոպական արդեն կաթոլիկ եկեղեցիները hրապարակներում են, կենտրոնամետ
(իրենց քաղաքական առումով էլ), «մեզ չեք տեսել, ուրեմն քաղաքում ոչի՛նչ չեք տեսել» տեսքով իսկապես զարհուրելի
հանդգնությամբ վեր խոյացող, առաձգական թվացող լայն կամ նեղ գմբեթներով, վերևում հիշատակված
Ումբերտո Էկոյի գրքի ճարտարապետական մանրամասներն առավել մանրամասն ցուցադրելով, անհավանական,
ոսկերչի զգուշությամբ ու համբերությամ քանդակած բառելիեֆներով, տիպիկ գոթական «վարդ»
կոչվող մոզայիկ գունավոր պատուհաններով: Գալիս, կանգնում ես այդ անձեռակերտի առաջ, գլխիցդ թռնում է է՛լ աղոթք, է՛լ չաղոթք, է՛լ կենադանի մարդուն հատուկ տրամաբանություն,
է՛լ չգիտեմ ինչ: Աչքիդ առջևով անցնում են իրենց Աստծո տունը (դա քոնինը չէ) ստեղծողների
անդեմ սիլուետները՝ հատակագծի՝ ջնջելուց բարակած պերգամենտները ձեռքերին, հետո երևում
են կիսակառույց, իրար կապկպած կամարների տակ խռնված բանվորները՝ կոշտացած, քարից չոր
ու ամենակերտ ձեռքերով: Բա գոգնոցավոր, գլխածածկ կանայք, որ, այսուայնկողմ շարժելով
լայն կոնքերը, քարտաշներին դույլերով ջուր, հաց, գործից հետո էլ ուրիշ բան են առաջարկում...
Հենասյուներն ես տեսնում կամարների տակ, որ ժամանակավոր հաստ, փայտյա գերաններ են,
դրանց վրա հազար տեսակ լատինաբառ չափագրումներ, անընթեռնելի ձեռագրով թվեր, թե որ մասից
որքանն ու ինչ անկյան տակ պիտի կտրվի... Իսկ աչքդ թարթելուց հետո էլի այդ նույն քարացած
մարդակերպ կերպարներն ու ճաղատ սատանաներն են, քիչ ավելի վերև՝ Հիսուսի խաչելության
դասական գոթիկա դարձած այդ մոտիվը, որ կչարկչրկվի անսպառ, անդադար ու ոչ միայն ճարտարապետության
մեջ, նաև երաժշտական “Stabat Mater”-ներում (կթարգմանվի «Սգացող տիրամայր»՝ էլի անսպառ
թեմա քրիստոնեական արվեստներում, բայց չենք խորանում, դա արդեն շատ կլրջանա,
բագատելներից կդառնա «բագատելներ»):
Ու միևնույն է, հիշում ես Էկոյին իր գրքով ու մտածում.
«Այ մարդ, այստեղ գալիս են լեղաճաք լինելու՞, թե՞ հավատալու: Իսկ եթե երկրորդն առանց
առաջինի անհնար է՞...»:
Մտնելիս երկու կողմից սեղմվում ես ինչ-որ ողբերգական մահով գնացած
սրբի «հիշատակներ նահատակաց» տեսարանների պատկերումներով հենց այդ նույն «վարդ» ապակիներին:
Ու գնա դրանց թեմատիկ շարունակության հետևից, որ հասնես խորանին, որովհետև մեջտեղում
կարող է գրեթե իսկական չափսերին հասնող «ամենափրկիչ» [եթե խոսեինք հայկական խաչքարերի լեզվով] խաչը լինել՝
գմբեթի չորս կամարներից մեկի տակ պարանով օդում գլխիդ կախ ողջ տեսքով մեկ, մարդաչափ
Քրիստոսն էլ՝ վրան: Երկար կանգնեցիր դրա տակ, արյունն էլ կկաթի դեմքիդ: Երբ
հասնես խորանին, անպատճառ հետ կշրջվես, որ
ետնամուտքի հենց վերևում խստաշունչ երգեհոնի զարդանախշ խողովակներն ատոնալ արձագանքեն
ոմանց աղոթքներին, ոմանց՝ տուրիստական հիացմունքի ճիչերին ու մնացածների՝ լռությանը:
Այ այդտեղ է դասական երաժշտության անանուն ակունքը, այդտեղից է, որ լսում ես Յոհանից
առաջ ստեղծագործած մեծ, բայց ոչ հանճարեղ գերմանացի կոմպոզիտորներին, ի դեմս Շյուտցի,
Բուքստեհուդեի, Պախելբելի: Այնտեղ Բախ չի հնչում:
Կիրակնօրյա առավոտյան ժամերգությունից
սենյակներ եկած տաք ու անտեղ խնկաբույրը, որ պատուհանը փակելու իմաստն անտրամաբանական
դարձնող պատուհանափեղկերի լայն անցքերից ներս կգա, կայուն ու միալար սրտխառնոց կառաջացնի
ու կարթնացնի շատերին: Նրանք կատեն իրենց մտքում բացառապես գերեզմանների հիշողություն
արթնացնող այրվող խնկախեժի այդ հոտը, իսկ հատվածված ու անհավատ այս քաղաքի միակ եկեղեցին
էլ հակառակի պես իրենց խեղճուկրակ կացարաններին մոտ կլինի մշտապես: Միջնադարյան եկեղեցաշեն
ճարտարապետության միջակ, երևի սիրողական ինչ-որ փողակեր «հավատացյալի» խնամակալությամբ
էր կառուցված, այդպես էր համենայն դեպս նրանց թվում: Ներքին դիզայնից տեղյակ էին, մտքներով անցել էր մտնել, ճշտել՝ ներսն է՞լ էր նույն այդ
սիրողական խնամակալի մտքի թռիչքը: Այս անգամ չկան աստվածաշնչյան անկարգ ու միմյանց
չշարունակող թեմաներով գոռելիեֆներն ու բառելիեֆները եկեղեցու արտաքին պատերին, որ
դեռ եկեղեցի չմտած արդեն կանխորոշում են տրամադրությունդ: Եթե հանգիստ, հնազանդ, բայց
մտածող հավատացյալ ես, ներսում (ներսդ էլ) տաք կլինի դրանց այնուամենայնիվ ճնշող ներկայությունից:
Եթե այդպիսին չես, նույն այդ գոռելիեֆների ու բառելիեֆների առկայությունը քեզ հիշել
կտա Ումբերտո Էկոյին` իր «Վարդի անունը» գրքով, որ 14-րդ դարի միստիկ սպանության ու
ամբողջ գոթական ճարտարապետությունը սատանայական շնորհք ունեցող ճարտարապետների գործերով
ներկայացված ինքնատիպ շարադրանք է՝ չլսած, չտեսածդ մարդակերպ կերպարներով ու ճաղատ
սատանաներով: Իսկ այս դեպքում չկային մարդուն
ինչքան ստորացնող, այդքան էլ փառաբանող այդ
քանդակները եկեղեցու արտաքին պատերին, չկային ուղղակի:
Ձուլածո, բնության մոտիվներով ճաղապատ պատուհաններն էլ, որ առավել կհեգնեն անհավատների կարծիքները հավատացյալների կամավոր «բանտարկվելու» վերաբերյալ, դեպի վեր սահող հայացքդ կկանգնեցնեն նեղ ու սրասայր գմբեթներին` սլացիկ, ուղղված ճիշտ այնտեղ, որտեղից իջել են, հակապատկեր սովորաբար կլորավուն կազմվածքով կաթոլիկ բյուրգերներին: Լյութերական այս շինությունները, որ այդքան սովորական են եվրոպաբնակների աչքին և որոնց շատ հաճախ կարելի է հանդիպել Ավստրիայի հյուսիսում, տնամերձ եկեղեցիներ են, որոնց գմբեթներին հարմարեցրած խաչերից միայն իմ պեսների մտքով կանցնի, որ այնտեղ երբեմն են աղոթում: Ու այս մեծ աչքի համար դասավորված նատյուրմորդն ամբողջանում է միայն եվրոպական, պեդանտության հասնող համաչափությամբ հնձած արտերով, որոնց իդեալական շրջան ունեցող մակերեսով հունձը, հսկա գլաններ սարքած, կանոնավոր ցաքուցրիվ է եղած արտերով մեկ՝ ամռան ավստրիական խոնավ օդին մի կերպ չորանալու: Համեստ են ու Աստված փառաբանող ճարտարապետական պերճանքներից զուրկ բողոքականների լյութերական եկեղեցիները՝ ճգնավորի հացի պես: Այնտեղ Բախ է հնչում:
Թալինի Սուրբ Հոգու միջնադարյան լյութերական եկեղեցին |
No comments:
Post a Comment